Nie mogę wysłać poczty, poczta wychodząca (SMTP) jest zablokowana - co robić?
Dopiero zamówiłeś i aktywowałeś swój serwer w progreso.pl
Jeżeli dopiero aktywowałeś serwer w progreso.pl - protokół SMTP jest zablokowany do czasu uiszczenia opłaty za niego. Opłać serwer, a poczta wychodząca zostanie automatycznie odblokowana. Na specjalne życzenie możemy to zrobić wcześniej - daj nam tylko znać wysyłając zgłoszenie w panelu.
Posiadasz i używasz już od dłuższego czasu konta i poczta wychodząca przestała działać nagle
Jeżeli poczta wychodząca przestała działać nagle, a program pocztowy zgłasza błąd autoryzacji (błąd 553 lub informacja o zablokowanym dostępie do serwera SMTP) - prawdopodobnie na konto zostało nałożone ograniczenie w możliwości wysyłki poczty. Takie ograniczenie jest nakładane automatycznie przez nasz system antyspamowy, jeżeli ten wykryje zbyt dużą ilość niezidentyfikowanych maili wychodzących do różnych odbiorców lub jeżeli do konta SMTP loguje się wiele klientów z różnych lokalizacji. Mechanizm filtracji jest dość złożony i wykrywa wszelkiego typu ataki, których dokonują przestępcy po zdobyciu hasła do konta pocztowego.
Zaloguj się do panelu i wejdź w listę kont pocztowych (Poczta - Konta pocztowe), jeżeli przy danym koncie widzisz czerwoną etykietę SMTP wyglądającą w ten sposób:
Oznacza to, że dostęp do wysyłki przez to konto pocztowe został ograniczony przez nasz system antyspamowy. Najczęściej przy tego typu blokadach wysyłamy raport z przykładową treścią spamu (na adres, z którego wychodził spam lub w zgłoszeniu, które znajdziesz w panelu w sekcji Helpdesk). Na końcu artykułu dowiesz się, jak usunąć to ograniczenie.
Scenariusze i najczęstsze powody nałożenia ograniczenia w wysyłce poczty
Jest kilka możliwości zdobycia hasła do konta pocztowego przez przestępce - podstawowy to phishing, czyli spreparowanie maila lub strony www tak aby Cię oszukać i sprowokować do wpisania loginu / hasła w formularzu na stronie, która podszywa się np. pod stronę logowania do poczty, czy panelu. Nigdy nie podawaj hasła do poczty poza swoim programem pocztowym, a jeżeli logujesz się do webmaila i korzystasz z poczty ze strony https://poczta.progreso.pl - zawsze sprawdzaj czy pasek adresu jest poprawny, a przeglądarka nie zgłasza problemów z bezpieczeństwem połączenia.
Innym sposobem jest uzyskanie hasła zdobytego po dokonaniu włamania przez nieaktualny skrypt (Wordpress, Prestashop Joomla, etc) - dbaj i aktualizuj skrypty swojej strony na bieżąco. Włamywacz może również użyć dziury w jakiejś używanej wtyczce - jeżeli nie do uzyskania hasła, to po prostu do wykorzystania skonfigurowanej na tej stronie skrzynce do wysyłki swojego spamu.
Często spam jest wysyłany za pomocą różnego typu niezabezpieczonych formularzy kontaktowych, wtyczek typu "lista życzeń", czy newsletterów. Dbaj o to, żeby dostęp do tych danych był zawsze zabezpieczony (np. wykorzystując mechanizm Captcha), a same wtyczki - aktualne.
Jak odblokować dostęp do wysyłki poczty?
Zidentyfikowałeś źródło problemu i zabezpieczyłeś się na przyszłość? Możesz odblokować dostęp do wysyłki poczty dla ograniczonego konta. Po prostu zmień hasło dla ograniczonego konta pocztowego - koniecznie na inne, niż było używane do tej pory i inne, niż używasz w innych serwisach. To musi być unikalne, trudne do zgadnięcia / złamania hasło. Po zmianie hasła - dostęp do wysyłki poczty zostanie automatycznie przywrócony.
Podsumowanie
Jako hostingodawca musimy dbać nie tylko o ochronę poczty przychodzącej (przez wykorzystywanie zaawansowanych filtrów antyspamowych) ale również o pocztę wychodzącą. Wychodzący spam powoduje utratę reputacji serwera pocztowego / domeny i obniża dostarczalność poczty do zewnętrznych odbiorców, co bez aktywnej filtracji i blokad - bardzo szybko spowodowałoby znacznie większe i dłużej trwające problemy.