Domena regionalna. Kiedy to najlepszy wybór?

Zakładasz lub już prowadzisz lokalny biznes? Jeśli szukasz nowych klientów z Twojego regionu lub okolicy, nie ma lepszego sposobu, niż dać się im znaleźć online. Pierwszy krok, aby być widocznym w sieci przez klientów w danym regionie, to decyzja, jaką wybrać domenę internetową. Może się okazać, że dla lokalnego sprzedawcy lub usługodawcy najlepiej sprawdzi się zarejestrowanie domeny regionalnej. Czym jest domena regionalna?

Czym jest domena regionalna?

To takie rozszerzenia domeny, które od razu wskazują na region, krainę geograficzną lub skrótowo zapisaną nazwę miejscowości. Domena regionalna w klasyfikacji plasuje się między domeną narodową, czyli tzw. ccTLD, a domeną funkcjonalną, czyli gTLD. Jest domeną niższego rzędu w hierarchii rejestracji domen. Jest dostępna do rejestracji od czasu, gdy zarządcą rozszerzenia .pl stał się Krajowy Rejestrator Domen NASK (grudzień 1993 r.).


Domeny regionalne tworzone są dla miast i województw – jeśli np. sprzedajesz rowery w Szczecinie, Twoją zarejestrowaną domeną mogłaby być np. www.najlepszyskleprowerowy.szczecin.pl. Jeśli masz sieć sklepów rowerowych na całym Pomorzu, mógłbyś wybrać np. www.najlepszyskleprowerowy.pomorze.pl. Choć w Polsce wśród domen niezmiennie dominuje popularna „.pl”, coraz więcej lokalnych przedsiębiorców decyduje się na zarejestrowanie domeny regionalnej, aby podkreślić lokalny charakter działania firmy. Ta bowiem od razu kieruje komunikat do konkretnego odbiorcy i jest kojarzona z konkretnym miastem lub regionem.


Wybór odpowiedniej domeny ma ogromne znaczenie dla identyfikacji tożsamości w Internecie i ma duży wpływ na pozycjonowanie w sieci. Warto wspomnieć, że nie wszystkie domeny regionalne dostępne są w rejestrze NASK. Niektóre rozszerzenia domeny regionalnej obsługiwane są przez instytucje zewnętrzne, np. domenę poznan.pl obsługuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, a krakow.pl – Akademickie Centrum Komputerowe CYFRONET AGH.


Najpopularniejsze domeny regionalne

Przykładowe domeny regionalne to np. waw.pl czy bialystok.pl. Pełny spis znajdziesz w rejestrze NASK, najpopularniejsze są jednak zdecydowanie te, w których znajduje się najwięcej regionalnych przedsiębiorców i usługodawców. Od kilku lat spośród wszystkich zarejestrowanych w naszym kraju największym wzięciem cieszy się  waw.pl. Biorąc pod uwagę, że liczba mieszkańców Warszawy to około 2 miliony, nie dziwi fakt, że to właśnie tę domenę regionalną najczęściej rejestrują przedsiębiorcy, organizacje i osoby fizyczne.


Na drugim miejscu wśród regionalnych domen internetowych znajduje się wroclaw.pl. Nie jest jednak w stanie zagrozić liderowi, liczba rejestracji domeny waw.pl przewyższa rejestracje wroclaw.pl niemal siedmiokrotnie. Na kolejnych miejscach znajdują się domeny pomorskie.pl, bydgoszcz.pl, warszawa.pl, zgora.pl, bialystok.pl, pila.pl i szczecin.pl. Średnio w ciągu roku przedsiębiorcy, organizacje i osoby fizyczne rejestrują około 50 tysięcy domen regionalnych, stanowi to około 7-8% wszystkich zarejestrowanych w naszym kraju domen internetowych.

co to jest domena regionalna

Kiedy wybrać domenę regionalną?

Zarejestrowanie domeny regionalnej może być doskonałą opcją przede wszystkim dla lokalnych i regionalnych biznesów, które nastawiają się głównie na klientów w danym regionie. Świetnie sprawdzi się na przykład w przypadku restauracji czy lokalnego punktu naprawy rowerów. Stanowi dodatkową reklamę na lokalnym rynku i ułatwia potencjalnym klientom odnalezienie firmy.


Przed rejestracją domeny warto odpowiedzieć sobie na pytania, na jakim rynku docelowo ma działać Twoja firma oraz do kogo przede wszystkim kierujesz ofertę. Pamiętaj, że produkty i usługi lokalne i regionalne z roku na rok zyskują na znaczeniu. Tym samym i domeny regionalne nabierają nowej funkcji. Mają unikatowy wydźwięk, kojarzą się z tradycją i historią, dlatego podkreślają lokalny charakter marki. Domena regionalna może też być szansą na zarejestrowanie domeny firmy lub marki o popularnej nazwie. W takich przypadkach standardowa domena (np. .pl) najprawdopodobniej jest już zajęta. W ten sposób możesz zarejestrować nazwy niemal bez ograniczeń. Jeśli szukasz rozwiązania idealnego, koniecznie sprawdź domeny regionalne w Progreso.


Dlaczego warto wybrać domenę regionalną?

Może być ważnym elementem marketingowym małej lokalnej firmy czy rodzinnego regionalnego biznesu. Dzięki niej podkreślisz obszar, na którym działa Twoja firma, dzięki czemu potencjalnym klientom będzie dużo łatwiej Cię znaleźć. Regionalne rozszerzenia domeny są zwykle łatwe do zapamiętania, co jeszcze bardziej ułatwia znalezienie Twojej strony. Ponadto bardzo często taką domenę możesz zarejestrować taniej niż standardowe, bardziej popularne rozszerzenia, ponieważ ceny dostosowane są do małych przedsiębiorstw. To też więc nie tylko podkreślenie lokalności usług i produktów, ale również oszczędność!


Pamiętaj, że lokalność to dziś waluta, za pomocą której możesz zyskać lojalność i zaufanie swoich klientów. Wystarczy spojrzeć na popularność domeny waw.pl, która jest dziś wysoko na liście wszystkich rejestrowanych w Polsce domen. Wybór domeny regionalnej może się też okazać doskonałym wyborem dla firm, które posiadają oddziały i punkty rozmieszczone w różnych częściach Polski – pozwala skutecznie zidentyfikować ich pochodzenie. I wreszcie może wpływać na pozycjonowanie strony. Choć samo rozszerzenie domeny nie ma wpływu na algorytmy Google, może wpłynąć na ostateczny współczynnik konwersji – potencjalni klienci otrzymują na stronie to, czego się spodziewali.

 

Podsumowanie

Wybór odpowiedniej domeny, pod którą znajdzie się Twoja strona, to jedna z pierwszych decyzji, którą musisz podjąć, gdy chcesz zaistnieć w sieci. Jeśli biznes prowadzisz lokalnie, wersja regionalna może być najbardziej korzystnym rozwiązaniem. Podkreśli charakter Twojej działalności i pomoże Ci dotrzeć do klientów zainteresowanych usługami i produktami w najbliższej okolicy.

Możesz być zainteresowany również: